onsdag 20 juli 2011

Gin goes Mat-Tina!

Idag gav jag mig på något som jag aldrig gjort förut: paj. Tacopaj för att vara exakt. Den blev riktigt god, men nästa gång ska jag låta köttfärsen koka lite till, så den inte blir så vattnig...

Så här gjorde jag:

Pajdeg
1 dl kesella
1/2 dl vatten
1/2 dl flytande margarin
3 dl dinkelmjöl
1 nypa salt.

Fyllning
500g nötfärs
olivolja
1 gul lök (nää.. det hade jag visst ingen)
1 påse tacokryddmix
1 dl vatten
1 burk kidneybönor
4 tomater
1 burk creme fraiche
4 msk majonnäs
2 dl riven ost (2 dl! Är de galna! Det är ju huur mycket ost som helst. Höftar lite..)

Sätt ugnen på 200 grader. Mätt upp alla ingredienser till pajdegen, arbeta snabbt ihop den och kläm ut den i en pajform. Pricka skalet med en gaffel och grädda i 10 minuter.

Hetta upp en stekpanna med olivolja och bryn köttfärsen i ca 5 minuter. Skala och hacka löken (om du har någon) och bryn tillsammans med köttfärsen någon minut. Tillsätt tacokryddan och vatten och låt koka i 5 minuter. Skölj bönorna väl och blanda ner i köttfärsen. Smaka av allt med salt och peppar. (just ja. Skriv dit det i ingredienslistan) Lägg köttfärsen i pajskalet. Hacka tomaterna och fördela över köttfärsen. Blanda creme fraiche med majonnäs och fördela över tomaterna. Strö över osten. (igen: 2 jävla deciliter?!) Grädda i ugnen i ca 20 minuter eller till pajen har fått färg. Servera med sallad, majs, gurkstavar, tacosås och gräddfil.



Mums för hungriga magar!


[föreställ er en bild på en riktigt fin tacopaj här. Hade såklart visat en bild på det klara resultatet.. om det blivit något kvar.. ]

Tjingeling och ha en bra kväll!

Inga kommentarer: