fredag 29 januari 2010

What's up with that?!

När jag skulle gå av tåget precis så var det en kille framför mig, med en jättestor, fin rottweiler. Nej, jag ska inte skriva något om olika hundrasers vara eller icke vara. Nej, jag ska inte skriva något om olika hundägares vara eller icke vara.. eller jo, kanske på ett sätt.

För när han kliver av, vänder sig denna enormt ståtliga hund om och blir nyfiken på en annan kille..

Hundföraren: Gunnar! Lägg av nu.

vänta nu.. Gunnar?! Gunnar?!

Jag har aldrig förstått mig på det här med människonamn på djur. När man faktiskt KAN låta fantasin styra lite. Nej, då väljer man ett människonamn. Dennis, Selma, Ronja, Oscar och.. Gunnar.

Är det så att man väljer sådana namn för att man har brist på barn? Det är enda anledningen jag kan se faktiskt. Man kan ju säga att ens husdjur är som ens barn. Men att faktiskt gå så långt att TRO det redan från början och ge dem människonamn.. det övergår mitt förstånd.

Fast å andra sidan så verkar det ju gå trend i att ge sina barn så udda namn att de skulle passa som djurnamn. Star, Nemo, Xino, Zino, Free, Alldin, Lex, Plex (!), Hunter, Älva, Tingeling osv osv..

Är det det som gäller? Uddast namn vinner?!

Nä. Nu ska jag ta och sätta mig framför tv:n en stund och försöka smälta detta..

Vad anser du?!


5 kommentarer:

Unknown sa...

min hund heter Tilda.. men hade ju aldrig döpt mitt barn till ngt djurnamn.. där går la min gräns www.emmgus.blogg.se

pethra sa...

Jag tycker det är gulligt med "människonamn" på djur. :-) Däremot tycker jag INTE det är gulligt med udda hittepånamn på barn.

Frida sa...

Hihi, Gunnar!! Hade en vän vars hamster hette Gunnar... Lite galet namn på ett djur, det håller jag med om!

Och tokiga barnnamn, ja fy! Fast vad värre är - namn med extremt skumma stavningar. Kevhyn, Cewin (Sevin?) och Melcer (Melser?)
Vissa borde nog gå en svenskakurs innan dom ger sig på att stava sina ungars namn på ett helt annat sätt än det "borde" uttalas!

Mochride - mitt hjärtas röst sa...

Måste säga att det känes lite löjligt med ett namn som Gunnar på en rottis. Kändes inte alls särskilt tufft, vilket jag tycker att ett rottis-namn borde vara.
Sen verkar ju en del tycka att ju mer udda ens barns namn är desto bättre, men många gånger går det verkligen till överdrift.

Dåliga mamman sa...

Jag vet en hund som heter Stefan! Hur skumt låter inte det då. Kom nu "Steffe" så går vi. Det låter väldigt roligt tycker jag.