lördag 6 mars 2010

GI...n?

J: När jag får min lön ska jag köra en kolhydratsdumpning.
Jag: JA! Jag med! Vi kör på det!

[hajj fajjvar]

Nu klarar inte jag en total kolhydratsdumpning, lite måste jag ha för att fungera. Däremot kör jag typ "nystarten" inom GI medan J kör Atkins. Men DAMN vad svårt det är..

I ett "jag bara måste få i mig något sött"-begär bakade jag dessa GI energibars. Riktigt söta, och riktigt goda. (och för er som kör GI så går dessa att äta under alla tre faser)

GI ENERGIBARS

100g valnötter
100g mandel
150 g osvavlade aprikoser
50 g torkade fikon
1 msk flytande honung
2 msk råsocker
3dl havregryn
1 dl linfrö
1 dl kokosflingor
1 dl naturell yoghurt
2 äggvitor
100g 70% choklad

1. Lägg de torkade aprikoserna och fikonen i blöt i minst 2 timmar.

2. Mixa nötterna. Mixa sedan aprikoser och fikon för sig. Blanda därefter ihop nötter och frukt till en jämn smet.

3. Rör ner de övriga ingredienserna.

4. Tryck ut smeten i en liten smord form, gärna bröad med sesamfrö. Grädda i ugnen i 225 grader i 15 min.

5. Bryt chokladen i bitar och lägg dem över den varma kakan. När de smälter breder du ut chokladen med en smörkniv.

6. Skär kakan i ca 20 bitar innan chokladen stelnat. Låt kakorna kallna. Slå in dem i smörpapper.

Håller ca 2 veckor i kylskåp. Går också bra att frysa.


Så. Nu räcker det med husmorsgöra för min del till nästa månad! :)



1 kommentar:

pethra sa...

Tror inte de är att rekommendera under rivstarten? Havregryn, torkad frukt och råsocker är ju big nonos i den fasen. men i de andra faserna funkar det ju bra då och då. goda ser de ut att vara hursomhelst. :)