fredag 18 december 2009

Vit jul - oavsett snö?

Här hemma har diskussionen gått huruvida man kan dricka alkohol på jul eller inte. Jag har stått för "klart man kan ta en öl/cider och nån snaps, men man måste ju inte bli full!"-sidan, medan J har stått för "javisst, men inte på julafton"-sidan.

För mig har det egentligen aldrig varit något konstigt med alkohol på julafton. Det har alltid varit lite alkohol med i bilden på både julaftnar och påskaftnar under hela mitt liv.

Jag har också fått varit med när mina föräldrar har haft fest. Jag minns fortfarande hur mysigt jag tyckte det var. Dels för att jag fick stanna uppe längre, men mest minns jag känslan av att få krypa upp i mammas famn och hon virade sin fleecejacka om mig, och jag fick somna där. Men grejen är väl den att jag har en familj som kan hantera alkoholen. Jag har sett att man kan dricka och ha trevligt, utan att bli plakat. Alla barn har inte en sådan familj.

Men nu. Idag, kände jag att J har nog rätt ändå. Varför ska man ha alkohol på jul? Visst, en cider till maten är gott, men det är julmust också. Snaps till sillen "hör till" men enligt mig är sill gott utan snaps också, det märkte jag om inte annat när jag var gravid.

Så idag blev jag medlem i gruppen "Vit jul" på Facebook, samt skrev under på Vit juls hemsida att jag kommer avstå alkoholhaltiga drycker (över 2,25%) under julafton, juldagen och annandagen. Nu är det väl tyvärr så att de som egentligen skulle behöva skriva under på den här sidan, inte lär göra det.

"Runt 385 000 barn växer upp i Sverige med föräldrar som har ett riskfyllt drickande. Ännu fler barn känner obehag under julen. Barn till normaldrickande föräldrar. För när mammas kramar plötsligt känns annorlunda, när fasters skämt blir omöjliga att förstå eller när morfar luktar så konstigt, då står inte längre julen för en trygg gemenskap." " var tionde barn känner oro inför julen? Inte för att tomten ska ge fel julklappar. Utan för att han vinglar så konstigt." (saxat från Vit juls hemsida)

Och egentligen är "det hör till" ett jävligt tunt argument.


2 kommentarer:

Frida sa...

Bra gjort av dig, J! :)

linda sa...

Bra skrivet.
HAr också den familjen somunder julen kan hantera alkohol.
Har samma minne som d, anfick vara vaken hur länge man ville, man fick allt gott. Och familjen drack med måtta.

Tyckr syndom de barn där alal blir fulla. Julen är barnens tid, då ska man inte dricka för mycket. JAg kommer inte dricka alkohol.
Deös för att jag intve dricker snaps eller julöl, tycker det är äckligt. Julmust fr vår del. Men hos oss har alltid farsan tait en julöl och en snapps. Och en glögg på kvällen.

men som du säger, de som behöver skriva under gör det tyvärr inte.