torsdag 2 oktober 2008

utvilad..

Dagen fortsatte i samma anda. Alicia har varit på toppenhumör hela dagen. Nu sover hon för kvällen. Simpson i bakgrunden, nudelsörplande sambo i soffan och en otroligt, OTROLIGT godissugen liten vaniljlatte framför datorn.. Ska äta mig en smörgås snart och hoppas på att det går över.

Fick nya Vi föräldrar i brevlådan idag. Med den kom ett reklamblad från Playskool.. Tänkte att jag skulle kika lite och kanske få lite idéer till julklappar. Men jag blev bara förbannad.

Alltså, grejen är så här. Senast idag sa jag till sambon att anledningen till att jag börjat titta mer åt rosa inredningsgrejer till Al är för att jag är för mycket "tjej" för att inte fostra en "typisk tjej". Hänger ni med? Jag är alltså inte 100% för det här med könsneutralitet osv. Även om jag försökte ett tag. Nu har jag gett upp. Jag vill ge Alicia ett typsikt flickigt rum. Nåväl. Men någon måtta får det faktiskt vara! vissa saker stödjer jag bara inte! Rosa tröjor med fjärilar måsåvara. Men aldrig att Disney prinsessor kommer innanför denna dörr (om hon inte specifikt önskar sig det själv) och jag BÄVAR för den dagen då Bratz kommer in i bilden. *rysa* Förhoppningsvis har leksakstillverkarna (och vi föräldrar) tagit vårat förnuft till fånga och insett att vi inte behöver uppfostra fler tjejer med komplex..

Så vad hade då Playskool för produkt som gjorde att jag slog bakut? Jo.

"Busy Lil'Purse
Den här väskan från Plaskool är perfekt för barnens utflykter! Den är mjuk och den fina fjärilen lockar fram leenden. (so far so good eller hur men håll i er nu!) Även när det är som jäktigast har barnet med sig det viktigaste: nycklar, spegel och mobiltelefon."

Det kändes så fel. Även om det är bra leksaker. Jag menar, en spegel är ju jättespännande! Och nycklar med.. och Alicia skulle kunna gå hur långt som helst för att få en egen telefon.. eller "mbiile" som hon säger. Men jag tror att det var just den där sista meningen som klingade så fel i mina öron. Det och sen kombinationen med en rosa, blommig handväska som fick mig att reagera..

Jag kanske överreagerar. Kanske är det någon därute som förstår hur jag tänker. Kanske menar de när det är som jäktigast för OSS VUXNA, att barnet då ändå får med sig de roligaste leksakerna.. Ja, jag vet inte. Vet bara att det i mina öron lät jäkligt fel?

Nu smörgås. Hoppas ni har en bra torsdagkväll därute!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med, det låter helt fel på något sätt. Dom är ju små barn....

Anonym sa...

Jag tycker nog det viktigaste att få med sig som barn borde vara en björn eller en häst och ett pärlarmband och nån sten man hittat och tyckte var fin. Eller nått. Inte mobil och spegel.

Fast det där med rosa håller jag inte med om ;) Om du inte frågat Al och hon sagt att hon vill ha rosa.