lördag 11 april 2009

Påskafton!

När jag var liten och jag vaknade på påskafton så sprang jag alltid upp, för att se om påsktuppen varit hos oss och lagt några ägg.. (hur nu en tupp kan lägga ägg, men det reflekterade jag inte över då) Detta kunde man alltså se för han tappade en fjäder i det rummet han gömt ett ägg! Snacka om olycka den dagen vi skaffade en liten hundvalp och han åt upp påskfjädrarna för att de låg på golvet! :-D Nåväl, äggen hittades alltid ändå och jag vill minnas att vi åt en riktig påskfrukost efter det, medan mamma säger att vi åt den dagen efter!


Vad har Ni för traditioner till påsk? Och har ni påskhare eller påsktupp?


Jag tycker det är lite tråkigt att påskafton inte är lika magisk som julafton.. undrar varför det blivit så egentligen? En teori jag har är att vi börjar förbereda jul redan 1 advent, bygger upp en förväntning redan då med adventsljusstakar, adventskalendrar.. medan påsken bara står inför dörren helt plötsligt. "oj! kom den iår med!? MEN VAD SKA JAG KÖPA FÖR SILL DÅ?!"


Men det är ju galet hur mycket godis man köper egentligen för den här helgen! Folk köper ju godis för runt 100-lappen utan att blinka! "en påse godis och en aftonbladet.. 94 kronor tack!"


Nej, jag ska försöka göra påskafton magisk i detta (nästa) hus! Det ska vara lika mysigt att vakna som på julafton, det ska pyntas och donas och ha lite förväntningar.


Nu ska jag dock varken pynta eller donas mer än att jag ska ta och hoppa in i duschen och packa min väska för kvällen.. som jag skulle gjort igår, men återigen gick luften ur mig och jag bara satt i soffan och gjorde inget vettigt alls.


Efter jobbet bär det av till mamma och pappa för att fira påsken tillsammans med dem och min syster och hennes familj. Mysigt, men det känns lite konstigt att fira en storhelg utan Alicia..


Ska sova över där, (slippa åka hem till en ensam lägenhet) så uppdateringar idag lär det knappt bli några. Men jag vill önska er alla en riktigt Glad påsk därute!




5 kommentarer:

zill sa...

När jag var liten hade vi som tradition att pappa ritade en skattkarta som ledde till en annan skattkarta, som ledde till en skattkarta som... Ja, du fattar poängen, fram till den sista där påskägget fanns. Samma sak gjorde han på julafton. jag hade en sån där julkalender med små paket varje dag. På julafdtonsmorgon fanns där en liten karta. Mest för att sysselsätta mig ett tag, haha. Hoppas att du får en fin påskafton, trots att saker ser ut som de gör. KRAM!

Nybyhuset sa...

Glad påsk!

Skruttgumman sa...

Vi har alltid "gått påskkärring", pyntat hemma och fått ägg och ätit mat på påskafton. Enkelt och bra ;) Men jag funderar också på att göra som du...fira påsken mer!! =D Får väl se hur det blir... ;) Sånt blir kanske roligare och mer naturligt när man har barn =)

Emelie sa...

Hoppas du hade en riktigt fin påsk! =) kram!

trasis sa...

När jag var liten så ställde jag fram tomma påskägg på kvällen innan jag somnade. Nästa morgon hade påskharen kommit och fyllt dem med godis. Vi åt påsk-frukost med ägg och memma. Huset var påskpyntat med björkris och fjädrar och kycklingar och påskgräs. Mamma hade även gömt chokladägg som vi letade efter när vi ätit frukost. Och sade om det var varmt, ljummet eller kallt; fågel, fisk eller mitt emellan.