söndag 5 april 2009

Trots!

"Studier har visat att det uppstår småkonflikter mellan 2-3-åringar och deras föräldrar var tredje minut och större konflikter tre-fyra gånger i timmen."

Utdrag ur Trotsboken - en handbok från vi föräldrar skriven av Malin Alfvén och Kristina Hofsten.



Idag kan jag säga att jag absolut tror på de studierna. Fy sjutton som vi har varit som hund och katt idag, jag och Alicia! Jag har försökt med både mutor och hot och prata snällt och höja rösten.. men hon har totalt struntat i mig ändå.



Vilket har slutat i att jag blivit jättearg och då har hon blivit jätteledsen. och då blir ju jag också såklart jätteledsen, för det sista jag vill är ju att göra henne ledsen..



Då är det skönt att ta fram den här boken och läsa om och om igen. "man får bli arg".. "det är helt normalt".








Egentligen behöver jag inte ens öppna boken.. räcker med omslaget! (det finns dem som har det värre än mig! YES!)


3 kommentarer:

Malin sa...

Haha, den har jag faktiskt lånat på biblioteket. Det stod inte så mycket matnyttigt i den, men jag tyckte det var skönt att ändå på något sätt få bekräftat att vissa saker måste man traggla med om och om igen.
Men det är hemskt med trots. Alfons har varit hemsk hela helgen!
Kram

cleanlivingbymed sa...

Den boken måste jag köpa/låna!
Småkonflikter var tredje minut. Å herregud!

Som sagt imorgon blir det bibblan!

Tack för din kommentar på min blogg!
Jättefin blogg du har.
Kram från en ny läsare =)

Sara sa...

Skönt att veta att man inte är ensam om att ständigt komma i konflikter med de små.
Mannen var själv med alla tre under en förmiddag, så rindge han till mig och sa Hur fan orkar du, de är ju överallt hela tiden?
Fick lite mer ork av just det faktiskt :D
Kram