onsdag 14 maj 2008

Jag kan inte spela golf.. ?

Sitter här i soffan med en kopp te.. och nej! Inte vanilj den här gången, det är slut! *Snyft* utan svartvinbär. Det får funka det med. :) Hittade en anteckning jag gjorde igår när jag såg på nyheterna som jag skulle ha skrivit här, men som av någon anledning inte blev skrivet. Så jag skriver det nu för jag tyckte det var så urbota dumt!

Jo, jag såg alltså på SVT Rapport, och vad handlar inrikesnyheterna om nästan hela tiden om nu för tiden. Jo, sjuksköterskestrejken. Den här gången handlade det om på vilket sätt man kan råka ut för den här strejken och självklart är det ju operationer som ställs in. Det intervjuades då en man som fått sin knäledsoperation inställd. Visst, det känns kanske lite konstigt att sådant ska hända, men jag förstår det. Vad säger då den här mannen. Jo att han kunde inte göra saker i trädgården samt "jag kan inte spela golf.. "

KAN INTE SPELA GOLF?! Nähä? Nej men stackars honom då. Eftersom denna mans operation inte var en prio 1 operation så fick han vänta på en ny tid, och om strejken går ut över sjuksköterskornas semestrar vet man inte när den här nya tiden kan bli. Men vaddå inte en prio 1 operation!? HAN KAN JU INTE SPELA GOLF FFS!

Sen i slutet av reportaget skulle han ändå vara nobel och lade inte skulden på sjuksköterskorna, utan på SKL. Vad fint. Jag blev nästan rörd till tårar.

Undrar om sjuksköterskor ens har råd att spela golf?



Japp, jag har fördomar om golfare och japp, det här inlägget ska läsas med lite ironi.

*tar en stor klunk te och lutar mig tillbaka i soffan*

9 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, nej men det är ju bara skrattretande! Definitivt brist på sympati och empati för dem som sliter arslet av sig. Att folk inte kan ha större förståelse för dem som äntligen protesterar emot våra otroligt förnedrande och kränkande syn på de typiska kvinnyrkena som är så underbetalda.

Nej han kan gott väl få vänta på sin operation när han har den inställningen!!

Anonym sa...

Fan vad fånigt... som att han dör av att inte kunna spela golf liksom.. blööö..

Jag säger bara heja strejken! Hoppas det leder till något vettigt!

Anonym sa...

Jag säger bara heja INTE strejken. Jag vet en person som lider av cancer och har fått sin cellgiftsbehandling inställd under strejken.
Om personer dör som resultat av denna strejk så hoppas jag att sjuksköterskorna ställs personligt ansvariga. För dom själva kan ju stå i TV och säga att det är värt det att patienter får sin vård inställd - då måste dom ju även tycka att det är värt vissa konsekvenser.
Som i Finland när till och med sköterskor på barnintensiven hotade med strejk - vågar man fundera på hur många nyfödda som hade dött då?

Anonym sa...

Men om vi nu bortser från vad han sa tänker du själv någon gång på de människor som t ex står och jobbar skiten ur sig på fabriker, verstäder skulle inte tro det för de har dock en mycket värre miljö att jobba i. Men se de tänker ni inte alls på, kanske för att ni själva aldrig varit i såna miljöer. Tycker du har en väldigt dålig förståelse till andra människor. Ta och börja väx upp någon gång för sjutton det där är ju löjligt att de inom vården ska ha så jäkla mycket högre löner än alla andra.

Anonym sa...

Och förresten så vad vet du hur mycket människor verkligen gör när de är på såna arbeten. Jag känner till många speciellt inom vården som inte gör ett dyft om dagarna men ändå ska de ha högre löner, nej fy fan hoppas det inte får det säger jag bara. För det är verkligen skrattretande!!

Älvornas Rike sa...

jag håller med anonyms underliggade åsikt. Nu är det dax för hela samhället att gå ut i strejk - nu ska vi fan visa vart skåpet ska stå *ironisk*

Anonym sa...

Jaa, vad ska man säga... gubben kan ju alltid skaffa sig en annan hobby? ;P
Att vissa kan vara så tröga.

Anonym sa...

anynom, dina åsikter känns inte särskilt mycket värda när du inte ens kan skriva ditt namn..

dessutom så har folk inom vården uselt betalt med tanke på mycket av den skit dom får gå igenom.. jag vet det själv för jag ser dom arbeta varje dag.. fabriker och verkstäder har högre lön än inom vården.. de jobben är också farliga men det är ganska ironiskt att man får mindre betalt för att ta hand om våra sjuka än att laga t.ex. en dator.

Det är klart folk blir lidande av strejker, annars skulle det ju inte ha någon mening? Man kan inte strejka och få allt som det är när det inte är strejk... för att få folk att förstå hur mycket dessa som jobbar betyder får man lov att ta bort det.. Jag tycker inte heller att det är bra att många får sina operationer och annat inställt men om det är enda sättet så får det väl vara så.

Älvornas Rike sa...

Jag tycker det är intressant att se vad många svenskar som är beredd att offra både liv och hälsa på sig själv och nära och kär för att sjuksköterskernas skull. Frågan är ju om åsikterna är det samma när det väl händer.
Personligen vet jag mkt väl att jag skulle jaga reda på de skylldiga om det till exempel skulle hända min son ngt.