söndag 8 mars 2009

fri uppfostran vs fri från uppfostran?

Gårdagkvällen blev jättemysig! Lite känner jag mig som en polis dock när Alicia går fram som en ångvält, men samtidigt är hon bara 2 år. Allt är "min" och "mitt" även om det inte är det.

Hon har (tyvärr?) fått "dagisattityd", och det märks extra tydligt när de två leker då lilla C inte börjat på dagis än. Jag funderar ibland om folk uppfattar henne som ett barn med fri uppfostran.. eller ett barn fri FRÅN uppfostran.. =/

Men så är hon supergullig med och kramas och pussas. Och barn är barn. De kan inte vara sams hela tiden. Jag är bara glad att de inte verkligen, verkligen avskyr varandra så vi mammor kan umgås lugnt och avslappnat med varandra!

Har nämligen en lite större tjej på dagis och hon och Al går absolut inte ihop. Så fort Al kommer innanför dörren blänger den andra tjejen på henne och Al blänger tillbaka. Hon är som sagt tuff och stark. På dagiskortet sitter Al längst ner och den stora tjejen över henne och hon tittar inte ens in i kameran utan stirrar på Al.

I fredags hade de en kraftmätning, med ögonen, när vi kom in i kapprummet.

Al: Min mamma
Tjejen: Nä! MIN!
Al: MIN mamma!
Tjejen: MIN!
Al: min mamma?

Jag lade mig såklart i där och sa att jag var Alicias mamma. När vi satt och tog av oss overallen kom tjejen med en dockvagn. Alicia hade glömt bort det som var nyss och sa något till tjejen, glatt och snällt. "NEJ! MIN!" fick hon till svar...

"jäääädra unge!" tänkte jag för mig själv men sa istället "du får gå och leka med någon annan istället, Alicia (istället för den där tjuriga ungen hoppas hon byter avdelning snart)" Men det sista sa jag såklart inte heller..

Som sagt. Jag är glad att Al och C leker så pass bra ändå. :)

och pizzan var jättegod!

3 kommentarer:

Sara sa...

När jag surar till är det för att barnets förälrar ignorerar ett beteende. Då tycker jag att det blir jobbigt och jag tolkar det som fri från uppfostran. Om föräldern bryr sig och säger till barnet förutsätter jag att det är barnet som busar lite. BArn är ju nyckfulla och hittar snabbt olika lekpositioner som de testar med andra barn. Jag tycker Al låter störtskön! Lite girlpower hahah!
Kram

Mamasnest sa...

Åh, jag tycker att det är stor skillnad på barn som är framåt, tar för sig och vågar protestera, mot barn som inte förstår att man måste lyssna på andra ibland.
Att våga ta för sig är sunt, men att inte veta att man inte kan göra vad som helst är det inte.

Fortsätt uppmuntra hennes tuffhet, det vinner ni på i längden! :-)

Anonym sa...

Tack så jättemycket för alla kommentarer - alltid roligt =) Jag ska kika närmare på din blogg nu =D

Jag använder inte PS alls faktiskt, det kan jag inte med för fem öre ;) Använder mig av http://picnik.com som jag tycker är en väldigt bra och smidig sida. Gratis också och det är ju alltid gott =P Gå in där så kan du också fixa till fina bilder =)


"mm.. lät inte alls fel det där! :)
Vilken fin blogg du har!

du använder ps till dina bilder va? Vilken version? och några tilläggsprogram eller nåt? Vill också ha så här fina bilder på min blogg! :)

ha en bra söndag!
Skrivet av vaniljlatte 2009-03-08 kl 09:31"