söndag 8 mars 2009

Söndagsmiddag

Idag blir det en riktig söndagsmiddag här hemma. Kom på att jag hade både kycklingfilé och lite vitt vin hemma som "skräpade" så det var bara att köpa till en purjo och lite grädde så var middagen räddad.

Kycklingfilé på purjolöks och vitvinsbädd

Skiva en purjo och ett paket bacon, låt mjukna i en panna.

Häll över 1 dl vittvin (eller matlagningsvin) och 2 dl grädde och lite svartpeppar. koka upp och häll i en ugnsfast form.

Salta och peppra kyklingfiléerna, Lägg i formen, ha över lite riven ost och ha in i ugnen. 225 grader ca 20 min.

Servera med ris och en grönsallad.

Jag skar kycklingen i tärningar idag, bara för att det ska räcka till en matlåda. Annars brukar jag räkna med en filé per person.

Receptet ovan är för 4 pers.

Och med lite tur blir det lite vin över.. och det blev det här! så.. skål! :)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oh, det där ska jag ta och prova! =)

RANA sa...

Mmmm! MUMS. Jag ska bjuda mina små älsklingar på snabbmakaroner och konsumköttbullar. :-/

KRAM!
Rana

Anonym sa...

hej . lust att bli min bloggvän?
Kan ju adda varandra på bloglovin , om du vill.

Kram !

Frostrosor sa...

Vad gott det låter!

Harmonisera Mera sa...

Det lätt gött, det ska jag ta och prova nån dag. Minus riset då. :)

Mamasnest sa...

Åh vad gott det lät, det där måste jag prova. :-)