söndag 2 november 2008

Koffein-och sockerhög

Nu har jag fått i mig en stoor kopp kaffe också.. och lite choklad. (ja, Det var kanske inte så bra men men..) så nu står väl ögonen ut från skallen med en dec åtminstone :) (och känner jag mig inte lite pilsk också om jag ändå känner efter? ;P )

Känner mig jädra pigg i alla fall :) Däckar väl i soffan sen när jag kommer hem istället..

2 timmar kvar av arbetsdagen bara. Ska fråga sambon om vi inte kan börja med operation få Al att somna och sova i egen säng nästa vecka, eller veckan efter det, så snart hon är frisk i alla fall. MEn jag är så kluven. Ena stunden vill jag inget hellre än att få tillbaka MIN sänghalva, andra stunden vill jag inget hellre än att få snusa i hennes varma hårkalufs hela natten..

Har ni några bra tips därute hur man får en 1½ åring att börja sova i egen säng? Personligen är jag för idéen att ha samma nattningsrutiner som i vår stora säng, dvs välling, läsa en bok och sen släcka och så (tillslut) somna, och att någon av oss sitter bredvid, eller ligger på en madrass tills hon somnar. För att sen, när hon vant sig vid att somna där och sova där, låta henne somna utan att vi behöver sitta där alldeles för länge..

Tror ni det kommer funka? Jag ser fram emot den dagen då jag kan snurra bäst jag vill i MIN säng. Som det ser ut nu, ligger jag antingen på rygg, med ena armen ut så jag får stöd från sängbordet.. eller så lägger jag den armen UNDER mig så jag inte ramlar ut. Eller så ligger jag på sidan, med armen upp så att Al sover med den som huvudkudde.. Behöver jag säga att ryggen kan knaka rätt fint på morgonen sen..

Nej men hejsan hoppsan.. var ju inte meningen att jag skulle skriva så här mycket! Ni ser.. koffein-och sockerhög.. thats me!

au revoir!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Flöööööt... Flott, helt enkelt, med skövde-dialektalt uttal ;).

Sara sa...

HAr ju haft en del problem med mina barn och sömnen. Det jag lärt mig är dock att ta tjuren vid hornen direkt och ändra allt som ska göras på en gång. Det kanske låter hårt men jag provade med min L att först sitta i fotändan i hennes säng tills hon somnade vilket ibland tog ett par timmar. Sedan flyttade jag till en pall bredvid sängen och sedan flyttade jag pallen utanför rummet och till sist stängde vi dörren. Det blev en lång process med många tårar så fort vi införde ett nytt moment. Med minsta killen "drog vi av hela plåstret" på en gång. Det är puss och godnatt, ner i sängen, täcke på, nalle bredvid. Sedan går jag ut utanför dörren men stänger den inte helt. Där står jag kvar. I början var han mer än missnöjd och jag gick in ungefär med fem minuters mellanrum och gjorde om proceduren men kramades inte utan bara la ner honom mjukt, på med täcke och dit med nallen. Efter bara ett par dagar insåg han att det inte var någon ide att protestera och nu lägger han sig oftast direkt. Det är sällan han somnar direkt men han ligger och leker och filosoferar och somnar tillslut. Läste någonstans att det tar en dag att lära barn vid en ovana, som att de alltid vill somna ihop med mor eller far och upp till två veckor att bryta vanan. Kan vara bra att tänka på när det känns hopplöst på dag tre. Jag önskar dig verkligen all lycka till vilken metod du än tänker prova. När barnen sover ordentligt kan man lägga tid och energi på dem i vaket tillstånd istället. Kram Sara