måndag 16 februari 2009

Inne att vara dum?

Med risk att låta som 100 år plus, så måste jag bara säga: Ibland undrar jag hur det står till med dagens ungdomar.

Fall 1:

Precis där vi bor ligger en gymnasieskola. Den här skolan har i alla år haft ryktet av sig att ha de lite "smartare" eleverna.. (no offence) men ni vet, de som går Natur, Ingenjörlinjen osv. För ett par veckor gick jag förbi och höll på att rasa i backen när jag såg in i ett av klassrummen.

På "svarta tavlan" står det alltså på fullt allvar ordningsregler. Jag var tvungen att memorera dem och här kommer några:


1. Man får inte komma försent (!)

2. Man får inte äta på lektionerna

3. Man får inte spela musik på lektionerna..

4: Man får inte prata i mobiltelefon under lektionerna

eh.. say waht?! Det här lär man väl sig för bövelen på grundskolan! Inte sjutton ska man behöva gå igenom sånt här på gymnasiet!?

Fall 2.

Ett gäng med unga tjejer kommer in i butiken där jag jobbar. (ungefär i den åldern att jag skulle gissa att de gick på ovannämda skola)

En av tjejerna ställer sig vid en av drickakylarna. På denna finns en skylt "om du är under 25 visa gärna legitimation"

"men asså hallå! "Visa gärna legitimation" då MÅSTE jag alltså inte visa leg om de frågar ju!"

Ehh.. say what?!

Fall 3.

Ännu en ung tjej (i samma ålder som de övriga ovanför) hjälper sin mor att handla. De har köpt ägg. Hon ska packa.

"mamma, lägger jag äggen underst eller överst?"

ehhh... say what!!? "Lägger jag äggen underst eller överst"?? Vore hon 9 skulle jag nog inte reagera, men nu var hon i gymnasieålder! Jag blir så ledsen. och rädd! Vad händer med våra barn? Spelar de bara eller är de så här korkade?! Och om de nu spelar; när blev det inne att vara dum?

2 kommentarer:

Västgötskan sa...

Skrämmande är bara förnamnet..!
*asgarv*

Anonym sa...

Hahaha! Stackars barn. De lär det inte få det lätt som vuxna.