onsdag 9 april 2008

Paket, tårta och sockerhög unge :)

Tänkte hela dagen igår på att jag skulle skriva ett nostalgiskt inlägg om att vår dotter nu fyllde 1 år, men dagen förvann med lek, sockerkaksbak och tårtbak.

I alla fall (varnar redan nu, det här kommer bli ett låångt inlägg!) Vår älskade solstråle blev hela 1 år igår! Började dagen på ett ruskigt humör! Gnäll, gnäll, gnäll ÅH VAD ÄR DET DÄR?! när hon såg paketet som stod bredvid vår säng ändrades det fort till ett glatt "titta!" :) sen åkte hon på den där bilen nästan hela dagen. Sambon tyckte den var asbra, då det är som ett avtagbart räcke man kan ha på så de sitter stabilare, tills de har bra balans själva. "det är som ett mobilt, lekbart fängelse!" sa han medan han körde runt henne och städade. För första gången utan att det man plockade undan kom fram lika fort igen :D

Så var det dags för den berömda tårtan. Eller, kanske inte har pratat om den så mycket här, men mina irl vänner har fått höra om den till leda. Så här blev den i alla fall! Första lagret: pollykräm. helt enkelt polly smält med grädde som fick stå kallt över natten och sen vispades upp. Andra lagret: mosade hallon med marsanpulver och lite vaniljsocker. Översta lagret: Rosa grädde och blomströssel! *mums*

och så här god var den:


(observera henns fina "förkläde" gjort av en vanlig soppåse! Nöden har ingen lag som man säger)

Det blev ett riktigt kalas, och vi fick tränga ihop oss ordentligt i vårat kök. Men vad roligt det var! Farbror G, gammelfarmor, mormor och morfar och ett par kompisar från västerås kom upp "bara sådär". Superkul! Och så här många och fina paket fick hon:

och så den här lilla godingen! Eller lilla och lilla, nästan lika stor som Alicia, men om man kramar den på magen så grymtar den och trycker man på tassen så "smaskar" den. En stor favorit! :)


Alicia mådde superbra som äntligen fick odelad uppmärksamhet av så många på en gång! Hon mår som bäst då nämligen lill-skruttan! Sockerhög av tårtan var hon med, hon fick i sig en stor bit nämligen, trodde inte den skulle gå hem så pass hos henne. Ögonen som är stora i vanliga fall var nu stora som tefat och hon skrattade åt allt! Precis allt, men jag kan inte annat än hålla med min pappa som sa att barnskratt är det bästa som finns, det är så ärligt! :)
Halv nio stupade hon som en fura i sin säng. Hon hann inte ens protestera innan hon sov.. Skruttan. Mitt hjärta. Jag älskar henne mer än ord kan säga.. och nu är hon 1 år. Känns om igår som hon kom upp på min mage och tittade på mig med sina kolsvarta ögon..
Idag är det 1-års kontroll på BVC. Ska bli väldigt intressant och se hur lång hon är nu och hur mycket hon väger mot när hon föddes! :)
Vår lilla tjej har blivit stor!!

6 kommentarer:

Om mig sa...

Att det redan har gått ett år är ju helt galet !! känns som om de va igår ni åkte in ju, men stort grattis till världens sötaste unge =)

Anonym sa...

haha såg att det blev knas på kommentaren med den var från mig hah

Anonym sa...

så fina grejer hon fick och vad god tårtan lät!!! yumm
Skoj att allt gick bra och att hon hade skoj :D

Anonym sa...

åh så roligt. :) grattis till dotra din i efterskott! =)

Anonym sa...

Åh vilken härlig bild på dottern er =) Låter som en lyckad dag. Och tårtan lät mycket smarrig.

Anonym sa...

Jätte söt tårta!
Grattis till Alicia!