fredag 6 juni 2008

En namnfråga

Läste just en fråga i Ulrikas blogg, om hur vi som har barn tänkte när vi valde namnet/namnen.

Själv kan jag säga att jag alltid gillat sångerskan Alicia Keys. Tänkte i början på graviditeten att det var ett fint namn, men det försvann lika fort som jag tänkte det. Jag skulle ha en Alva. Och sambon skulle ha en Mira. Om det blev en tjej vill säga. Någon vecka innan själva förlossningen såg jag en mamma med barnvagn som det stod "Alicia" på. Ringde mamma och berättade att jag just sett ett så fint namn, men fortfarande kom inte namnet riktigt på topp 3.

Men när hon låg där på mitt bröst och tittade på mig med sina stora svarta ögon sa jag bara "hej Alicia". Sen kom jag på att det var ju inte bara min sak att bestämma, så jag vände mig till Sambon och frågade "är det inte en liten Alicia". "jo" svarade han bara med den där stolta blicken som enbart en nybliven pappa kan ha. och på den vägen blev det en liten Alicia.

Nu skulle jag ju kunna fråga hur du/ni tänkte när du/ni namngav era barn, men jag twistar till det istället och frågar "hur fick DU ditt namn?"

Själv ska jag till mamma och pappa lite senare, så jag måste själv luska ut det. Vet bara att det från början var tänkt att jag skulle bli en My eller en Rebecka, men att syrran min satte sig på tvären för dessa namn. och nej, ni måste inte skriva ut era namn om ni inte vill, skulle bara vara kul att veta hur era föräldrar tänkte. :)

Nu måste jag nog väcka i alla fall min stora älskling om vi ska hinna ta oss ut dit.

Tjo!

3 kommentarer:

Sara sa...

Brist på fantasi måste jag anta :) Mor ville ha ett vanligt namn och det lyckades hon ju välja, är väl bara Anna och Maria som är vanligare. Som tur är fick inte min bror bestämma, han var mycket bestämd med att jag skulle heta Fredrik för nån syrra ville han inte ha *S*

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Alicia..vilket vackert namn =)

Kan tyvärr inte svara på din fråga..hur eller varför jag fick mitt namn, måste oxå fråga mina föräldrar lite o be om att få återkomma =)

Hoppas du haft en underbar dag!
Kram

BabyOnBoard sa...

Angelica fick jag heta eftersom de betyder Änglalik, vilket mamma tyckte jag var....DÅ! hehe