onsdag 30 juli 2008

Drogliberalt sex - i MIN tv?

Hmm.. har just sett ännu ett avsnitt av SATC, eller Sex and the City som vi som inte är lika hippa säger. Det slog mig att hon, Carrie, röker ju på i var och vartannat avsnitt? Och då slog det mig. Är det verkligen det vi vill att unga tjejer ska ta efter? För inte mår hon dåligt av det i alla fall, utan röker man på, så har man "roligt med sina vänner".

Okej, det här kanske är ett känsligt ämne, och oavsett var man står i tanken om droger ska vara legalt eller inte, så känns det ändå inte okej att faktiskt försköna något som faktiskt (ännu) inte är lagligt.

Det här programmet sitter massvis med unga tjejer och tittar på. och följer. och gråter ögonen ur sig till långfilmen med samma namn.. och huvudpersonerna röker på, som om det inte vore något fel alls? Som att lite gräs hörde hemma i vilken kvinnas handväska, som helst.. Är inte det galet? Eller är det rätt? Förstår ni var jag vill komma? Eller nattsuddar jag nu bara?

My point: Är det rätt att försköna något som är så kontroversiellt, och som faktiskt också riktar sig till yngre personer? Borde de inte visa baksidorna med? De dricks ju i och för sig en hel del med i serien, men 1. Det är inte olagligt. 2. De gör faktiskt bort sig på fyllan, medan de bara har kul när de röker på?

Jag vill inte mena att låta som en moralkärring, nej tack. Men jag bara undrar om man som serieskapare/filmmakare inte har något som helst ansvar för vad som visas i en serie/film?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men de röker väl inte på många gånger? Har bara sett ett avsnitt när de gör det,men jag kanske har missat en del. :) När serien gjordes så var det nog meningen att den skulle vara lite kontroversiell, nyskapande och inte som alla andra. Men visst förstår jag din poäng. Å andra sidan är det nog en annan mentalitet kring att "röka på" i USA än vad det är här. Men som sagt, bra fråga.

Sarah sa...

Jag tror att serien och filmen är gjord för att tilltala en äldre målgrupp än osäkra småtjejer. Snarare singelkvinnor över 30. Så jag kan tänka mig att det är därför man inte tänker på rökningen osv.

Sara sa...

Jag är benägen att hålla med. jag har ett hata-älska förhållande till serien. Ibland gör den mig så förbannad och ibland vill jag bara hoppa in i TVn å vara med. I USA är de betydligt mer drogliberala vad gäller röka. Det anses inte som en big deal. Kan tycka att det är ganka skönt dock att de alla 4 inte är som Charlotte utan en skön blandning av tokstollar som gör alla möjliga fel.

Anonym sa...

SATC har INGET som helst ansvar för vad tittarna gör och borde inte ha det heller. Det finns många filmer som förskönar droger, terrorism, mord, nazism och gud vet vad mer... Det är bara FILM.

Dessutom röker de knappast på särskilt mycket i SATC.