onsdag 23 juli 2008

En tankeställare..

Ikväll när jag lade Alicia fick jag en tankeställare. Där låg jag och var superstressad över att hon skulle sova. För då skulle jag kolla på tv. Film snarare. Irene Huss - Glasdjävulen. Sen övergick tankarna till hur jag skulle skriva här i min blogg..

Men ju tyngre hennes andetag blev och ju tyngre hennes kropp blev mot min, insåg jag att jag höll på att slösa bort värdefull tid med henne! Med mitt barn. Med min dotter. Min Alicia.

Hon låg och höll ett av mina fingrar i sin hand och jag kunde känna hur löst hennes grepp började bli, och där låg jag och oroade mig för att inte hinna se en film! Hur galet är inte det?

Nej, istället flyttade jag fokus. På att verkligen känna hennes hand i min. Hennes små fingrar i min stora hand. Känna hennes hår kittla min kind.

Tillslut sov hon och jag låg och tittade på henne en lång stund. Kysste hennes panna. Tänk att hon kommer från oss. Från mig och sambon. Tänk att hon har legat i min mage, jag har känt hennes hickningar, hennes sparkar (inte alltid så uppskattade då, men nu skulle jag ge mycket för att få känna dem igen), långt innan jag ens visste att det var hon. Jag genomled 48 timmar av pinvärkar innan hon äntligen kom till oss. Och jag skulle göra det igen, bara för att få känna just den där doften från hennes hår jag kände idag när hon låg bredvid mig ikväll.

Jag älskar henne så otroligt mycket. De här sista veckorna jag har tillsammans med henne ska jag inte stressa fram någonting. Jag ska njuta. Jag ska inte må dåligt längre. Jag ska tillvara på tiden hon och jag har tillsammans, innan allvaret sätter in.

Inatt när jag går och lägger mig ska jag inte störa mig på att hon sover där och inte i sin egen säng, utan njuta av att jag faktiskt begåvats med en så underbar liten envis tjej som hon faktiskt är..

2 kommentarer:

Mamasnest sa...

Underbar reflektering!

Miss Goldie sa...

Så sant, så sant! Fint skrivet!