söndag 27 juli 2008

Barn och tv-tittande

Sitter och småsurfar lite på Aftonbladet.se innan dagen ska börja här hemma. Har som sagt tittat på Nalle Phu och nu är det Alla vi barn i Bullerbyn. Då snubblar jag över den här artikeln om att tv-tittande stör små barns utveckling.

"Störningarna under leken kan leda till att barnen får problem med koncentrationen, enligt forskarna, eftersom förmågan att koncentrera sig utvecklas under de första åren. Därför finns det anledning att varna för att låta tv:n ständigt stå på i bakgrunden i hem där det finns små barn. "

Detta var alltså en studie som gjorts på barn mellan 1 och 3 år.

Då undrar ju jag.. vad menar de med ständigt? Dygnet runt? För här hemma skulle vi aldrig få se på tv om den inte fick stå medan Alicia lekte i samma rum. För hon vill ju vara där vi är.. vi sitter ju inte framför tv:n hela tiden, men när vi gör det menar jag.. Hon är ändå uppe till kl 22 nuförtiden. Och ja, jag erkänner, efter en hel dag, känner jag att efter klockan 20 är det faktiskt min tur att få vila lite. Oavsett om hon är vaken eller inte..

Eller när hon sätter på tv:n själv och sen leker med annat? Vad gör man åt sådant?

"Däremot påpekar forskarna att studien gäller när tv:n visar program för vuxna. Att låta barn se på lämpliga barnprogram kan ha annan effekt."

Det där sista förstår jag inte riktigt dock. Jag menar. Koncentrationen på leken störs ju vilket som? Sen att de störs av ett program utvecklat för barn, gör väl egentligen inte saken bättre? Tycker jag. Men vad vet jag. Jag är inte forskare.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Äh, studier hit och dit. Om 3 år kommer en annan studie visa att det är farligt att lysssna på televinken exakt kl 17.36 på lördagar. Speciellt då det är fullmåne.

Ang musik på bloggen. regga dig på http://www.deezer.com/ och ladda upp din musik från din dator. Ta sedan htlmkoden och släng in den på din blogg. Det är inte så svårt alls faktiskt.

Måste även säga att din sida har den absolut snyggaste designen tycker jag. skitsnyggt. Hur sjutton får man till mönster på sidorna på blogspot!

Ha en het dag! Det är värsta Rhodoshettan här oss oss idag.

/Mammut (Ina)

Anonym sa...

Jadå, vi sov alldeles förträffligt i natt. :D Värsta lyxen att få sova en hel natt. Var helt salig i morse. Synd att det inte blev någon bio, blir det till veckan istället? Kram!

Anonym sa...

Ja, dessa undersökningar.
Tror inte det är någon fara....

Säg något som inte är farligt nu för tiden. Snart får man inte andas över huvud taget utan att få cancer eller psykiska störningar.

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Håller med alla föregående skrivare..att det alltid ska vara massa undersökningar på vad som är nyttigt o inte. Visst..det finns säkert saker som stämmer, saker som inte är så bra men det är bara för mkt av allt som kan tänkas vara skadligt! Man blir mättad på någe vis..