söndag 6 juli 2008

Har haft en helt underbar söndag! Al har varit på strålande humör hela dagen och jag med!

Efter frukost så badade vi och hade skoj, sen tog vi en promenad till affären. Igår fick jag ett sånt enormt sug efter blodpudding! Av alla saker, jag har inte blodpudding sen jag var liten och såg ett jätte pedagogiskt program om hur man gjorde blodpudding förr i tiden. NOT! Men idag blev jag i alla fall sugen. Så vi åt blodpudding till lunch och Al mumsade glatt i sig. :) (om inte annat så var jag så fruktansvärt yr igår att jag tänkte att blodpudding är väl bra för järnet..)

Sen gick vi ut på en "sov"promenad. Hann komma hem och baka chokladmuffins innan hon vaknade. Mamma och pappa kom över på en brejk i deras arbete i trädgården.

Enkla chokladmuffins

(i receptet står det 30 st, men jag fick ihop 20)
Muffinsen ska vara lite kladdiga i mitten

1½ dl vetemjöl
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 msk kakao
2 ägg
1½ dl flytande margarin eller rapsolja

Värm ugnen till 225 grader. Mät upp alla ingredienser i en bunke. Rör ihop till en jämn smet. Fördela i muffinformar med 2 skedar.
Grädda i mitten av ugnen 6-8 min, beroende på hur kladdiga man vill ha dem. En provnål ska nätt och jämt bli torr.

Låt muffinsen svalna på galler under bakduk. Sikta eventuellt över florsocker eller lägg på en gräddklick och några bär
.

När mamma och pappa sen åkte hem, ställde jag mig och gjorde pannkakssmet! Jag har ALDRIG gjort pannkakor förut. Eller jo, men då gick alla sönder så jag räknar inte den gången. Idag delade pappa (och syrran) med sig av sina trix för hur man gör bra pannkakor! och bra blev de! Något tjocka kanske, men för att vara första gången så lyckades jag med bravur! :D

Alicia fick en tom äggkartong och en tom vanillinsockerburk att leka med under tiden, så jag brände inte ens någon!

Saknar sambon som jobbat den här helgen..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bah :P Jag tyckte iofs att denna var sevärd också så det gjorde inget. Kunde inte sova ändå, var ju massa liveband här i närheten så det lät som tusan..

Sara sa...

Pannkakor är ju så himla gott! Jag brukar ta en tsk vanlijsocker i mina å hoppa över saltet. Bättre för barnen å så smakar det liiiite vanilj om pankisarna :D