måndag 5 januari 2009

Lajv - en liten förklaring

Efter mitt inlägg "Larvare.. nej förlåt! Lajvare" fick jag frågan om vad lajv är för något. Såklart. Jag är själv så insnöad att jag inte tänker på att folk kanske inte vet vad det är! Så är det att leva med.. en nörd.. (det var han själv som sa det! ;P)

Denna enkla förklaring hittade jag på Sveroks (Sveriges roll- och konfliktspelsförbund) hemsida:

"Lajv kallas även levande rollspel och kan enkelt beskrivas som improviserad teater. I en påhittad verklighet har alla spelare en roll som skall gestaltas så trovärdigt som möjligt. Med hjälp av kläder, rekvisita och en trovärdig karaktärsbakgrund skapas en så fullständig illusion som möjligt av den påhittade verkligheten. Målet är inte att vinna utan att ha en givande och underhållande upplevelse tillsammans med sina medspelare."

Här kan ni läsa mer om ni vill fördjupa er i det hela :)

1 kommentar:

RANA sa...

Som sagt, lite sugen är jag. :-)