onsdag 27 augusti 2008

Jädra ungar!!

Idag när jag kom hem från jobbet och gick över gården för att komma hem, såg jag några ungar leka vid en buske. Förbi dem går en äldre farbror med käpp. Såg ut att vara runt 80 någonstans.
"gammla gubb..!" skrek en av ungarna men tystade sig själv. Jag blängde ordentligt på dem.

Hann gå förbi mannen med käpp.

"GAMLA GUBBE!!" skrek en annan av ungarna. Eller om det samma. De har rätt lika röster när de är typ 7!

Jag tvärvände. Struntade fullkomligt i eventuella föräldrar och grannsämja.

"SÅ DÄR SÄGER MAN INTE TILL ÄLDRE MÄNNISKOR!!!" arg som ett bi. och vad lik jag lät min mamma! :-o
"men han ÄR ju gammal!"
"Det spelar ingen roll! Man säger inte så där!" Sen vände jag på klacken och gick.

Mannen och jag kom i samspråk och han sa att det var värre på bussen när ingen reste sig för honom. Sen sa han att det inte gjorde något att de sa så där, han hade varit pojk själv. "jo, men jag tycker ändå det är fräckt att tilltala folk som är äldre än 20 på det viset" svarade jag. När vi skildes åt tackade han mig.

Snorungar! Var har respekten för våra äldre tagit vägen?

Nu ska jag gå och köpa godis åt sambon..

2 kommentarer:

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Det där kan göra mig så irriterad. Har själv oxå "lagt mig i" o sagt till då jag stött på samma sak. Begriper inte. Måste ju ha blitt värre bland yngre nu. Jag kanske inte alltid varit guds bästa barn men respekt för äldre det har jag alltid haft oavsett ålder!

Anonym sa...

Vissa kommentarer bör man hålla för sig själv, absolut!! Men som ung idag är det inte heller speciellt lätt, äldre personer blänger hit och dit, i butikerna tar dom för givet att vi ska stjäla! Nu försvarar jag inte de där ungarna som yttrade sig på det sättet, men samtidigt som man frågar sig var respekten för de äldre har tagit vägen så borde "de över 20" sluta dra alla ungdommar över en kam och faktiskt ge oss en chans..