tisdag 12 augusti 2008

Trygghetsbok?

Just det. På Alicias dagis vill de att man gör en "trygghetsbok". En bok med bilder på barnet, familjemedlemmar och något som barnet tycker om. Och jag fick prestationsångest! Vissa har jättelite bilder i sina, andra har förutom bilder på mamma/pappa hela bekantskapskretsen, Mormor/morfar, farmor/farfar, bästisarna, djuren, syskonen, gudföräldrar, alla kusiner.

Och det var just detta som gav mig prestationsångesten. Det fick bli en bild på henne när hon gungar på sin "gungälg" i sitt rum, en på mig o henne, en på sambon o henne, ett blad med henne och småkusinerna och ett med henne och storkusinerna.

Jag får väl lägga till fler blad om det skulle vara så att de tycker det känns för lite. När jag skriver det så här, känner jag att det blev alldeles för lite. Var är idolen morfar? Ja, då vill jag ju ha med mormor med, och då ska ju farmor och farfar och sambons syskon vara med. och då ska min syrra vara med, och ska sambons bror vara med, som även är fadder, då ska ju den andra faddern också vara med. Med familj så klart..

Ja, ni hör ju. Det drar ju iväg. Det ska ju inte vara en pärm! Nej, huvudsaken är väl att hon har en bild på mig och en på sambon. De andra är väl bara "för att" egentligen.

Jag tänker för mycket ibland. Tänker svårt, när det är enkelt som gäller.

--

Nu har sambon precis gett sig av för att jobba lite med sitt andra jobb. Suck. Men han kommer i alla fall hem idag. Själv fick jag mitt schema som jag ska börja jobba efter. 9:30 -16 nästan varje dag. Det kan jag leva med. :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tittar in en sväng..

Anonym sa...

Vet du vad? Det räcker tokigt fint med bilder på mamman & pappan, barnet och kanske nån kusin. Jag har sett flera olika, och sådana med en miljon bilder på barn, hundar, kusiner & hela släkten är mest röriga. Det ska vara en trygghetsbok, inte en tävling i hur mycket man kan få plats med. Förstår om du har prestationsångest, men jag tycker inte att det är nödvändigt.

Sarah sa...

En sån "bok" eller snarare häfte har de på min sons förskola oxå. Jättebra faktiskt. Vi har bara kort på oss, dvs mamma, pappa och Edwin. Och sen på kusinen och mostern. Alltså de som han träffar allra allra mest.
Som föregående talare skrev, det ska ju inte va en tävling om vem som har mest vänner typ.
Egentligen räcker ju bild på mamma och pappa och kanske ev. nåt husdjur.

Ha ingen ångest! :-)

Anonym sa...

På dagiset jag jobbade på hade de inget häfte utan de hade som ett A4 med bilder på bara.. så var det laminerat.. Lite bilder på päronen, morföräldrar och kanske nån faster eller så.. less is more :)

Anonym sa...

Och btw, 9:30-16, snacka om lyx! :)