fredag 29 augusti 2008

Sova säng..

Sambon gick med Al till vårdcentralen idag. Öroninflammation.. på båda öronen. Pencillin i 10 dagar.. Skruttan. Min kväll efter att jag kom hem från jobbet har bestått i att kramas och åter kramas..och agera kudde.

Och ja. Ett STORT paket piggelinglass fick följa med mig hem idag. Och vattenmelon. Det gjorde nog susen, för nu har hon ingen feber.. *peppar peppar*

Någon av er som har barn som har bra tips på att dölja flytande pencillin? Skruttan kräks direkt när hon fått i sig sina droppar. Funkar det att blanda ut i yoghurt? Det gör ju ingen nytta om det inte får stanna i kroppen tänker jag..

Nu. Sova säng. God natt. *stupar*

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ingen erfarenhet av barn och penicillin direkt, men jag vet att det tar åtminstone 1½-3 timmar för en vuxen att ta upp liknande. När jag var barn så fejkade jag öron-ont för att få flytande alvedon, heh... Prova med jågurt eller risifrutti. Annars med någon form av flytande föda som hon gillar. Annars är ett tips att ge fil/jågurt en stund innan eller efter du ger medicinen, eftersom det innehåller "bra" bakterier. Hoppas det ger sig. Feber är värdelöst :(.

Anonym sa...

Att blanda penicillinet i mat är ingen bra idé då dom ändå känner smaken och kan börja vägra äta den maten/drycken man försöker med... prova mutor istället, får hon äta godis så locka med att hon får en direkt efter... eller lite saft att skölja ned det med.

Hoppas det går bättre för er i fortsättningen och att tjejen blir frisk!

Anonym sa...

Usch då vad tråkigt =/
Ingen aning vad man kan göra, min morsa brukade muta mig med chokladpudding när jag var liten för att jag skulle svälja tabletter som jag annars fick upp med en gång.
Så försök stoppa något jätte gott i munnen efteråt kanske? som döljer smaken, om det är det som gör att hon kräks?

Hoppas hon kryar på sig snart och att medicinen går ner!

Kram!

Sara sa...

Min stora kille hade samma problem, kräktes till slut bara man tog fram falskan ;/ Det är jättesvårt att dölja smaken men vet att det funkade ett par gånger när jag fick honom att dricka det i sött the, värmen döljer smaken lite. Hoppas verkligen hon mår bättre snart!